introverten i metropolen

 
Efter en tuff vecka drog jag i söndags till New York. Helt ensam, utan planer. Och det var typ det bästa jag kunde ha gjort! Jag strosade runt i 6 timmar och gick totalt 17 737 steg. Jag började med att ta tunnelbanan till Union Square-14th street och vandra sedan till min absoluta favorit - Books of Wonder. Där köpte jag the Rose and the Dagger, uppföljare till the Wrath and the Dawn. 
 
Jag gick vidare och hittade det svenska kaféet FIKA på 7th Ave-19th street. Torraste kanelbullen jag har ätit i mitt liv och inte var personalen svensk heller, vilken besvikelse! Men den varma chokladen kan vara den bästa jag har druckit så jag känner att jag får låta det gå. 
 
Nästan spontanstopp blev the High Line Park. Det är en gammal led ovanför gatorna där tåg fraktade mat osv genom distriktet. När man slutade använda tågen glömdes den bort tills en volontärgrupp började samla in pengar för att göra om den till en park. Det var så otroligt vackert och häftigt att gå ovanför 10th avenue. Tredje och fjärde bilden är tagna från den parken. Jag kommer absolut att komma tillbaka dit!
 
När jag ändå var i området (ni vet ... 10 kvarter söder ut) så passade jag på att gå till den byggnaden som man använde i Vänner-serien för utomhus scener! Alltså lyckan att hitta dit. Så många gånger som jag har tittat på den serien (jag tittar samtidigt som jag skriver det här inlägget) och sett det huset och så äntligen ser jag det live? Det är sann lycka. Jag gjorde till och med en pinsam video där jag nynnande signaturmelodin till ca alla jag kände. 
 
Avslutade dagen gjorde jag i Central Park där jag satt och läste Rebel of the Sands. Jag hittade inte rätt till tunnelbanan så jag fick snällt vandra 16 kvarter med 4% batteri på mobilen och trötta fötter. Jag blev stannad 5th avenue av en väldigt konstig kille som sa att han hade sett mig gå förbi och var bara tvungen att säga att jag var väldigt vacker? Bara i New York. Jag sa tack så mycket och att jag behövde gå vidare - jag hade inte tid för sånt och var dessutom rädd att det skulle vara ett trick av något slag ... 
 
Innan jag satte mig på tåget (och hittade ett eluttag till min mobil) så köpte jag tikka masala och ris på Grand Central. Gode värld, indiskt har aldrig varit så gott som den maten. Tack o lov har jag kvar lite i kylen där nere, så det för bli min lunch imorgon!
 
Annars så försöker jag planera mitt besök i Chicago (mest krut lägger jag givetvis på Bookcon ...). Jag försöker lista ut hur i helskotta jag ska packa för att kunna köpa böcker och bära det en hel dag? Och nu när jag har vunnit två (!!!!!) tävlingar med meet and greets så vänds ju hela mitt schema upp och ner! Måste ju planera om och prioritera en massa nu haha. Fast att jag kommer få träffa två av mina favoritförfattare på en trivia-lek med frukost är ju ca bästa någonsin, så jag tänker inte klaga för mycket.











Kom ihåg mig?

Jag heter Rebecca, jag är 19 år och jag kommer från Karlskrona. Den 27 december drog jag på mitt livs äventyr och hamnade i South Glastonbury, Connecticut där jag jobbar som au pair i ett år. Jag tar hand om två barn: C som är fyra år och E som är 10 månader. Jag spenderar mina pengar på böcker, mat och resor.


HannaVic logotype