när det lider mot jul

 
Sedan jag skrev sist har jag hunnit med en massa saker. Jag hade sista jobbdagen i fredags och jag fick en blomma av chefen plus företagsjulklapp vilket var första gången!
 
Jag julshoppade på förmiddagen med en familjevän och vi sa hejdå till varandra, vilket var tuffare än jag trodde att det skulle bli. Hon är ju ändå väldigt nära familjen och har funnits där i hela mitt liv, så att inte träffas på ett år kommer nog vara svårare än jag trott. 
 
I lördagskväll var några av mina närmaste vänner här och åt. Jag fick ett litet usb-minne med bilder från dessa åren att titta på när jag har hemlängtan, vilket var himla gulligt! Jag har bestämt mig för att inte titta på bilderna i förhand så jag blir förvånad på riktigt över vilka guldklimpar de har skrapat fram. 
 
Det blir mycket stolpar över vad som har hänt på dagarna nu men det får ni stå ut med: på söndagen var vi först hos min moster och hade lite julmys med lussekatter och pepparkakor. Det blev hej då till mina kusiner och mina mostrar samt min ena mosters mamma. Kommer bli konstigt att inte träffa dem på ett år med, men det är sånt man får ta. 
 
Därefter var det julfest med skytteföreningen och jag sköt skitbra - bland de bättre i tävlingen - trots att jag inte skjutit sedan förra årets julfest och inte tränat/tävlat på flera år. Det är inte utan att jag är lite stolt över resultatet faktiskt. 
 
 
 
I måndags bar det av in till stan igen för att klippa håret och fixa den sista julklappen. Vi såg även Love Actually igår, jag och mamma, och den är ju lika bra varje år. Det ska mycket till att jag får julkänslor utan den.
 
Idag var jag också inne i stan och fixade det sista inför resan - t.ex. TSA-lås till resväskan, presenter till värdfamiljen och polkagrisar (har en så galen craving på polkagrisar just nu, det är sjukt). Sen har vi tittat på Astrids Lindgrens Jul som även den är en favorit. Det är diverse klipp från olika julavsnitt eller sekvenser, till exempel när Lotta fixar en gran eller Kajsa Kavat eller det stora tabberaset i Katthult. Astrid Lindgren är min absoluta favorit och jag behöver nog ha alla hennes filmer när jag blir vuxen. Utifall att man blir sjuk och behöver en nostalgitripp typ.
 
Under eftermiddagen har vi gjort julgodis och lagat mat. Mamma har griljerat skinka, kokat risgrynsgröt, blandat sillröror och gjort såser samt kokat knäck). Själv har jag gjort ischoklad och fudge. Långt ifrån lika produktiv, men jag har inte doppat fudgen i choklad än så min dag är inte över. 
 
Efter maten klädde vi granen, vilket gick relativt smärtfritt. Resultatet ser ni på bilderna, obviously. Vi får varsin ny julgranskula varje år, och den översta är från något år sedan. Den i mitten är en som jag har gjort efter en pepparkaksform på ett gummipapper med helglitter. Den sista är en kula som farmor pärlade för många, många år sedan, men som alltid hänger i granen. 
 











Kom ihåg mig?

Jag heter Rebecca, jag är 19 år och jag kommer från Karlskrona. Den 27 december drog jag på mitt livs äventyr och hamnade i South Glastonbury, Connecticut där jag jobbar som au pair i ett år. Jag tar hand om två barn: C som är fyra år och E som är 10 månader. Jag spenderar mina pengar på böcker, mat och resor.


HannaVic logotype