Or[k]id vs Or[ch]id

Häromdagen kom jag och min värdmamma att prata om att jag uttalar olika ord anorlunda från hur de ska uttalas. Jag säger "Orchid" när jag pratar om blomman orkidé på engelska till exempel, fast det uttalas med ett hårt ljud här, dvs "orkid". Varför det har blivit så är antagligen för att ch-ljuden är mjuka i svenskan för det mesta och det är ju ett sådant ljud i orkidé. 
 
Ett annat sådant ord som vi diskuterade var Zürich - återigen jag gör ett ch-ljud där det ska vara k-ljud i engelskan. På denna punkten känner jag dock att jag får säga ch-ljudet för så gör man på tyska. 
 
Idag vaknade jag vid 07:30 av att mitt rum hade blivit otroligt ljust. Det suger för jag hade ställt klockan på 08:30 så jag skulle hinna göra en massa saker innan jag började jobba idag, men istället så lämnade jag huset vid det klockslaget och hann hem mellan mina ärenden och att hämta C från skolan. 
 
Jag körde till banken och satte in pengar på mitt sparkonto - i drive-thru bankomaten (för den vanliga knasade sönder när jag försökte med den ...), jag köpte frukost på starbucks (varm choklad med mintsmak och en bacon-gouda sandwich), jag köpte födelsedagskort till min lillebror som fyller år på torsdag, jag tog en snabb sväng in på Barnes and Noble bara för att jag kunde, jag köpte schampoo+balsam samt tandkräm på Stop and Shop och slutligen stannade jag vid postkontoret för att posta lillebrors födelsedagskort.
 
Nu sitter jag i alla fall i soffan efter en avslutad arbetsvecka och ska bestämma mig för om jag ska sätta mig med min bok (jag borde verkligen, verkligen göra det) eller om jag ska hitta på något annat, som att gå upp till mitt rum och titta på tv-serier eller spela sims eller något. 
 
Imorgon ska jag i alla fall träffa Jojo för att äta brunch och sedan blir det Mark Twains hus med tre av mina kompisar. Jag är inte helt hundra med jag tror att vi har bokat Cape Cod till nästa helg nu, vilket är spännande och roligt! 
 
Hoppas att ni får en bra helg där hemma!











Kom ihåg mig?

Jag heter Rebecca, jag är 19 år och jag kommer från Karlskrona. Den 27 december drog jag på mitt livs äventyr och hamnade i South Glastonbury, Connecticut där jag jobbar som au pair i ett år. Jag tar hand om två barn: C som är fyra år och E som är 10 månader. Jag spenderar mina pengar på böcker, mat och resor.


HannaVic logotype