tour of new york

Jag vet inte varför de kallar dagen då man kommer till hotellet för dag ett, men det gör dem. Man gör ju inte något annat än att sitta i ett transporteringsfordon av något slag (tåg/flyg/buss för min del) och sen kommer man fram, får ett schema och sin rumsnyckel och sedan får man äta ungefär. 
 
Så igår var första riktiga dagen där vi satt på en stol och lyssnade på Sandee, vår trainer, som berättade om vad våra värdfamiljer förväntar sig av oss, om säkerthetsåtgärder i USA (stay with the kids! stay with the kids! stay with the kids!) och sedan till slut, 16:30 lämnade vi hotellet för att åka på guideturen i New York som mina fina värdföräldrar hade betalat åt mig.  
 
Första stoppet var i närheten av Battery Park så att vi kunde se Frihetsgudinnan på avstånd. Det var alltså skitlångt avstånd, man såg en grön linje kändes det som och det var lite disigt och så vidare. Jag får se till att åka ut dit eller åtminstone åka på dagen så att man faktiskt ser den.
 
 
 
Sedan körde vi vidare mot Times Square. Tidigare under dagen hade vi fått reda på att precis efter terrorattackerna i Paris i november så fick inga bussar stanna vid Times Square. Det var en säkerhetsåtgärd för alla inblandades skull. Men som tur var fick vi stanna där igår, och medan vi satt i bussen så a) såg jag en reklamskult för Kånken (i samma blå färg som jag har) och b) så började det hagla. 
 
 
Vi hoppade in i bussen igen och körde vidare mot Rockefeller Center. Alltså grejen är att dessa saker ligger mer eller mindre inom gångavstånd, men eftersom vi var så många på turen (109 stycken) så färdades vi i två bussar och jisses vad det tog tid. Trafiken är helt galen. Vi åkte förbi Times Sqaure igen långt senare och då var vi fortfarande inte framme vid Rockefeller center! 
 
 
Ända upp dit skulle vi, till 67:e våningen tror jag det var. Vi fick biljetter i handen och fick springa före andra i kön, blev uppskickade genom en fantastisk trappa som ledde upp till - gissa vad - en säkerhetskontroll. Vi skyndade oss sedan genom den lite musée-liknanade delen av det hela eftersom vi låg efter i tidsschemat och skulle få typ 15 minuter på oss, vilket var helt galet. 
 
Hissen upp gick ganska snabbt och med blå fluorescerande lampor ... Att titta upp gjorde mig illamående och jag fick lock för öronen för att det gick så snabbt, helt galet. Men utsikten var så häftig med alla ljus på Manhattan. Kan dock tänka mig att på en klar dag när man kan se var gränserna mellan Manhattan och de båda floderna (East och Hudson River) går så blir det säkert ännu häftigare. 
 
 
Det röda och gröna tornet på bild 2 är Empire State Building och det lite kupolformade i bild 3, som gömmer sig bakom det stora klossen, tror jag är Chrysler building. Inte säker. Hade tyvärr ingen guide där uppe när vi tog bilderna så jag bara knäppte foton.  ¯\_(ツ)_/¯
 
Värt att veta är ju att Rockefeller är 19 olika byggnader som tillsammans utgör Rockefeller Center, där julgranen står. Den man åker upp i kallas för Top of the Rock. 
 
Den här julgranen alltså. Jag blev så kär. Jag älskar julbelysning mer än något annat egentligen, och detta var den ultimata belysningen. Mina julgranar i framtiden kommer att behöva vara amerikaniserade, jag bara känner det så mycket. 
 
 
Det är egentligen inget särskilt märkvärdigt mer än att den är gigantisk och har en massa vackra lampor. 
 
Detta var då vår tur i New York City, som var trevlig men det hanns med alldeles för lite. Jag kommer åka tillbaka måååååånga gånger känner jag rent spontant, bara för att se allt! 
 
Jag vet att jag ligger efter med uppdateringen, men jag är snart klar med dag två hemma hos familjen och har idag gjort något fler egna saker med pojken vilket har gått sisådär med ett missöde under eftermiddagen, men mina värdföräldrar var så förstående och bara "du gjorde ett jättebra jobb, det är inte ditt fel, oroa dig inte" och har fortsatt så under kvällen vilket känns jättetryggt. 
 
I övrigt ska jag försöka ta mig igenom uppdateringen lite imorgon osv! 











Kom ihåg mig?

Jag heter Rebecca, jag är 19 år och jag kommer från Karlskrona. Den 27 december drog jag på mitt livs äventyr och hamnade i South Glastonbury, Connecticut där jag jobbar som au pair i ett år. Jag tar hand om två barn: C som är fyra år och E som är 10 månader. Jag spenderar mina pengar på böcker, mat och resor.


HannaVic logotype