b o s t o n

 
Den här helgen har jag hängt i Boston. Jag åkte dit med en tysk au pair som var på orientation samtidigt som jag, Julia heter hon. Hon bor i Fairfield, CT, men kommer att flytta härifrån snart med sin värdfamilj som hon trycker in så mycket hon någonsin kan på den tid hon har kvar och frågade om jag ville åka till Boston med henne. Att jag ville! 
 
Jag hämtade henne i New Haven i fredagskväll, hon sov över hos mig och så åkte vi buss från Hartford in till Boston. Det tog två timmar på pricken, var oerhört smidigt. Väl där tog vi tunnelbanan, eller "the T" som den heter i Boston, till Park street och började vandra längs med Freedom Trail. Det var en fin promenad runt om i Boston på ungefär 4 km (stod det i guideboken, jag är något tveksam) där man får se många viktiga platser för hela USA:s historia. Det var trevligt att gå där men jag kände rent spontant att det saknades informations-skyltar för någon som inte visste så mycket. Med andra ord hade det varit bättre om jag hade haft en guide och/eller mamma.
 
Vi trampade på och vandrade totalt 23 000 steg igår. Vi passade på att gå in på Brattle Book Shop, där jag glömde att ta bilder för jag var för upptagen med att titta på böcker. Men delar av denna typ loppis-bokaffär (billiga, andrahands böcker) var utomhus och jag älskar ju att bara vandra bland böcker så jag var lycklig!
 
Söndag morgon vaknade jag klockan åtta efter nattens tidsomställning, dvs egentligen var klockan sju. Julia lyckades sova lite längre (jag vaknade på grund av tjejerna i rummet bredvid oss började prata och duscha). Vi gjorde oss i ordning och började gå till Harvard vid 9:45. Vi åt frukost på Starbucks och jag döptes om till Rebekah. Det var himla mysigt att vandra omkring på Harvard, men jag tror att det hade varit ännu roligare att se det i action som när vi var på University of Pretoria (Sydafrika) förra året. Igen, saknade en guide men vi hade inte tid. 
 
Nu är jag hemma i alla fall, vi ska äta middag här snart och jag är helt slut. Jobbar stenhårt för att inte somna redan nu. Jag har redan börjat fundera på andra resor, till Washington DC och till Chicago bland annat, och ska nu bara hitta tid och pengar för att ta mig dit. Jag måste även börja spara mer pengar om detta ska bli av haha ... Ah well. Lever gör man ju bara en gång. 
 
(1) dear old Washington, (2) jag i Boston Commons, en stor park framför något slags monument som jag inte tog reda på vad det var, (3) Massachusettes State House, (4) monument för fallna Boston-soldater i inbördes-, första eller andra världskriget. Jag minns inte. (5) Boston Freedom trail emblem som fanns på vissa ställen längs med leden, som för övrigt markerades runt hela Boston med röd tegelsten, (6) glassen som vi köpte vid lunchtid som ett mellanmål. Gelatos och Glassiären hemma är mycket godare. (7) En del av Bostons horisont, (8) igen en horisont bild men denna gången från East Boston Piers Park (tror jag). (9) Kvällens middag, som mer eller mindre inhalerades efter en dags promenerade på Back Deck, (10) och (11) togs på Harvard University. (12) på en ekorre som kom jättenära efter att vi kallade på den och (13) är även den från campuset på Harvard.


Mamma    •     •  

Skönt att mitt historiska tjatande är efterfrågat! Men hag måste erkänna att jag hade fått läsa på lite inför det där💖










Kom ihåg mig?

Jag heter Rebecca, jag är 19 år och jag kommer från Karlskrona. Den 27 december drog jag på mitt livs äventyr och hamnade i South Glastonbury, Connecticut där jag jobbar som au pair i ett år. Jag tar hand om två barn: C som är fyra år och E som är 10 månader. Jag spenderar mina pengar på böcker, mat och resor.


HannaVic logotype