Påsk i Vermont

 
Jag har nu besökt min fjärde delstat, Vermont. Vi firade påsk i Jay Peak, VT, på ett en skidort. Ingen av oss åkte skidor dock, vi var där för badlandet! Det var ett trevligt inomhusbadland, lite likt Lalandia men mindre. Det hade dock en cool minisurfing-grej, typ en vågmaskin där folk kunde prova olika flytbrädor i "motvågor". Svårt att förklara men ni borde förstå vad jag menar. Tyvärr provade jag inte eftersom jag är i USA och man var tvungen att skriva på att man inte skulle stämma hotellet om man skadade sig. 
 
Vi fick liftkort av någon anledning så vi kunde åka upp till högsta toppen och se utsikten. Helt galet vackert! Snön låg så vackert i trädtopparna. Det var inte ens särskilt kallt där uppe. 
 
Efter det åkte vi lite längre söder ut i Vermont (Jay ligger sjukt långt norr ut, nästan uppe vid kanadensiska gränsen) till Waterbury, där den första Ben and Jerry's fabriken ligger. Yay! Jag har nu besökt moderskeppet. Tyvärr gick vi ingen guidad tur för inget av barnen var på sitt bästa humör och de hade ingen produktion på lördagar ändå, så det gjorde ingenting. Men jag köpte en himla massa souvenirer. 
 
Vermont är känt för lönnsirap och vart vi än besökte så syntes det klart och tydligt. Lönnsirapsklubbor, popcorn med lönnsirap, ost, bacon, munkar, cheesecake. Överallt. Jag har aldrig riktigt gillat lönnsirap, det är lite för sött för min smak, men amerikanare är galna i det. 
 
Som alltid måste jag ta kort på allt som är svenskt! Det är första gången jag ser Gevalias kaffe i en affär här, men å andra sidan så har jag ju inte heller direkt letat då jag inte dricker kaffe. Min värdmammas föräldrar dricker tydligen Gevalia så jag känner att dem tycker jag om! 
 
Vermont (och Maine) är tydligen Mekka/Disneyland för ölfantaster som min värdpappa, så ja, vi åkte runt till olika ölbutiker och inspekterade sortimentet efter diverse sällsynta sorter som bara säljs när torsdagar kommer två stycken på samma vecka. Såg en keps där det stod Waterbeery på i alla fall som jag tyckte var lite roligt, likaså dessa tvålar som luktade som öl. 
 
Alltså jag vet inte om det stämmer, men den riktningen som bilden är tagen på är mot Kanada så vi kan låtsas att jag vinkade till Kanada. Tyvärr saknade E ett pass och jag hade varit för långsam med att skicka in min DS2019 till huvudkontoret för APiA för en underskrift, så vi kunde inte åka över. Inte för att vi hade tid för det ändå. 
 
Sist men inte minst, mina souvenirer. Jag har nu bestämt mig för att samla på, från mina resor här i USA, pins, magneter och eller julgransprydnader. Tyvärr har jag inte köpt något från varken Boston eller New York än, men jag bor tillräckligt nära för att hälsa på igen. 
 
När vi kom hem (efter att vi tömt bilen och haft C till att leka utomhus under tiden) så visade sig att påskharen hade hälsat på, och med en korg till mig också. Blev så glad för jag hade inte förväntat mig det, och det var så omtänksamt också! Massa godis från Reese's, smakprov av jelly beans för att jag aldrig har smakat det, och så två biobiljetter. Så omtänksamt! Efter att ha haft ett par tuffa veckor med hemlängtan så behövdes verkligen den här boosten. 
 
Nu ska jag snart sova i alla fall, för trots att hotellsängen var skön så är den här hemma i South Glastonbury bättre. Jag är ju självklart också sjuk igen. Förkyld igen för tredje gången på tre månader. Så himla roligt! Halsen gör ont och hostar gör jag mest hela tiden. Lungorna roslar osv. Jag som faktiskt hade bestämt mig för att börja gymma på riktigt denna veckan. Nu får det ju vänta ännu lite längre. 











Kom ihåg mig?

Jag heter Rebecca, jag är 19 år och jag kommer från Karlskrona. Den 27 december drog jag på mitt livs äventyr och hamnade i South Glastonbury, Connecticut där jag jobbar som au pair i ett år. Jag tar hand om två barn: C som är fyra år och E som är 10 månader. Jag spenderar mina pengar på böcker, mat och resor.


HannaVic logotype